Voorbeelden
Huisuitzetting voorkomen
In dit artikel vertellen wij het verhaal van mevrouw Stevens (niet haar echte naam). Haar verhaal, hoewel uniek, staat niet op zichzelf.
Mevrouw Stevens is ten einde raad als de woningcorporatie de huur opzegt en zij binnenkort op straat zal komen te staan. Wat kan zij nog doen? Waar kan zij dan naartoe? En mag een huisuitzetting in Corona-tijd eigenlijk wel?
Achtergrond
Mevrouw Stevens bewoont via de woningcorporatie een huurwoning. Zij heeft een huurachterstand bij haar verhuurder. Samen met het wijkteam is dit probleem opgepakt en heeft zij sinds het voorjaar een bewindvoerder die haar financiële zaken regelt. Zo wordt er elke maand weer huur betaald. Voor de openstaande schulden, die niet onmiddellijk betaald kunnen worden, stelt de bewindvoerder een betalingsregeling bij de verhuurder voor. Omdat de verhuurder hier niet mee akkoord gaat en elke poging van de bewindvoerder om in gesprek te gaan negeert, wordt de huurachterstand niet ingelopen. En blijft er dus een probleem bestaan.
Harrie, de zoon van mevrouw Stevens heeft door omstandigheden een tijdje bij zijn moeder gewoond. Dat was ook de buurt niet ontgaan: Harrie en zijn vrienden zorgden voor veel overlast in de vorm van lawaai en vernielingen. Buitengewoon vervelend voor de buurt en vooral ook voor mevrouw Stevens zelf, die er niet tegen opgewassen was. Harrie en zijn vrienden intimideerden haar. De problemen stapelden zich op: de huurachterstand die niet ingelopen werd, de woningcorporatie die het contact met de bewindvoerder uit de weg ging en haar zoon voor wie ze bang was zorgden voor een continue stress.
Toen Harrie in augustus naar een eigen woonruimte vertrok, kreeg mevrouw Stevens weer wat rust.
Naar de rechter
De verhuurder is ook ongelukkig met deze gang van zaken en wil het huurcontract met mevrouw Stevens opzeggen. Hij stapt naar de rechter met de kwestie van de huurachterstand als grond voor de huuropzegging. De rechter geeft hem gelijk. Mevrouw Stevens zal haar huis uit moeten.
De bewindvoerder zoekt keer op keer contact met de verhuurder, die niet reageert. De datum van de huisuitzetting komt dichterbij en zorgt voor erg veel stress.
Uiteindelijk belt de bewindvoerder De Huurdersbalie.
De Huurdersbalie
De Huurdersbalie luistert goed naar het verhaal en constateert een aantal belangrijke aandachtspunten die vragen oproepen.
Wat is de verantwoordelijkheid van een sociale verhuurder? Is huisuitzetting door huurachterstand in Corona-tijd wel toegestaan, er was toch afgesproken dat er milder naar deze situaties gekeken zou worden? Speelt er misschien meer mee? Wat is er aan de hand dat er geen communicatie tussen de bewindvoerder en de corporatie is? Wat heeft mevrouw Stevens eigenlijk écht nodig om als goed huurder te kunnen blijven wonen? Wat is de plicht van mevrouw Stevens als huurder en wat betekent de intimidatie door Harrie en zijn vrienden hierin? Hoe verantwoordelijk mag je haar dan stellen?
De Huurdersbalie analyseert de situatie, gaat aan de slag, betrekt haar netwerk actief bij deze problematiek en neemt contact op met de verhuurder, die gelukkig snel reageert. En er komt beweging in de zaak. En een oplossing.
Oplossing
Uiteindelijk pakken het wijkteam, de bewindvoerder en de verhuurder met elkaar deze nare kwestie op. De corporatie schort de uithuiszetting op en mevrouw Stevens krijgt nog een laatste kans. Na overleg met de corporatie stellen het wijkteam en de bewindvoerder samen een contract op. Natuurlijk willen alle partijen dat deze kans een succes wordt en wordt mevrouw Stevens geholpen door het wijkteam én de bewindvoerder bij zaken waar dat nodig is en blijft zij scherp in beeld, zodat de kans dat de zaken uit de hand lopen klein is.
De vraag van Robin
Robin huurt een woonruimte van een particuliere verhuurder. Hij woont erg fijn in de kleine studio waar hij weinig last heeft van de buren. Het ligt op een rustige én op een centrale plek ten opzichte van het centrum van Arnhem. Dat is belangrijk, want Robin heeft autisme en is erg prikkelgevoelig.
Op een dag ontvangt hij een brief van de verhuurder. De woning is verkocht. Robin moet eruit en als het kan binnen een maand. Robin is erg geschrokken van het bericht. Kan dit zomaar? Door zijn autisme is Robin extra gevoelig voor veranderingen. Hij is in paniek.
Waar moet hij dan naartoe?
Op aanraden van zijn wijkcoach komt Robin op ons spreekuur. Zijn wijkcoach heeft serieuze twijfels over de gang van zaken en wil het graag tot de bodem uitzoeken.
Uitzonderingen daargelaten kan het in principe niet zo zijn dat een huurder de overeenkomst zomaar eenzijdig beëindigt. Er bestaat huurbescherming en er kan alleen op een bepaald aantal gronden worden opgezegd, of de rechter moet er over beslissen.
Bij De Huurdersbalie kijken we verder dan alleen de juridische kwestie. Want als Robin zich beroept op zijn huurbescherming en hij blijft in de woning, hoe prettig is het dan nog wonen? En wat is er nou precies bij de verhuurder aan de hand?
In een bemiddelend gesprek met de verhuurder geven we uitleg over de verplichtingen die hij als verhuurder heeft. Nu blijkt dat de verhuurder zelf heel slecht op de hoogte was van zijn verplichtingen en van Robins rechten. Hij is wel te goeder trouw en zou de huur nooit opgezegd hebben als hij zelf niet in vreselijke financiële problemen gekomen was.
De verhuurder steekt het gesprek nu anders in. Hij gaat meer in overleg met Robin en uiteindelijk biedt de verhuurder Robin via een kennis een woonruimte aan die groter, mooier, lichter en goedkoper is. Hij is bereid een verhuiskostenvergoeding te betalen en wil helpen me de verhuizing.
Robin geeft aan zelf wel eens na te hebben gedacht over een iets grotere woning maar hij was zo van streek door manier van communiceren van verhuurder dat hij niet meer in mogelijkheden kon denken.
Nu de gemoederen wat bedaard zijn, blijkt dat er voor beide partijen een bevredigende oplossing uit dit ‘conflict’ is voort gekomen. En dat is nu precies waar De Huurdersbalie voor staat.