Het Meldpunt Foute Verhuurders

(Meldpunt in het kader van de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur)

Er komen veel huurders bij De Huurdersbalie, die een verhuurder hebben of een verhuurbedrijf ingeschakeld hebben, die zich niet aan de wet en- regelgeving houdt. Dat is niet toegestaan en de gemeente kan dan de overtredende verhuurder of verhuurbedrijf aanspreken en zelfs dwingen zich te beteren. De gemeente zal nu dus de Wet goed verhuurderschap (waarin sinds 1 januari 2025 ook de Wet betaalbare huur opgenomen is) gaan handhaven als de verhuurders of verhuurbedrijven zich niet aan de wet houden. De huurders en woningzoekenden kunnen daarom sinds 1 januari 2024 hiervan melding maken bij Het Meldpunt Foute Verhuurders, in het kader van de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur.

Het is in het eigen belang van huurders dat zij de problemen en klachten betreffende hun verhuurder of hun verhuurbedrijf melden bij Het Meldpunt Foute Verhuurders, in het kader van de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur. Dit is in feite De Huurdersbalie. Dat kan via het meldformulier op deze website of ook tijdens spreekuren aan de balie. De meldingen worden dan serieus genomen en volgens de regels afgehandeld. En de meldingen zullen – zoals gebruikelijk – strikt vertrouwelijk behandeld worden. En het blijft mogelijk de meldingen anoniem te doen.

Het gaat om de volgende misstanden:

discriminatie

intimidatie

te hoge waarborgsommen (meer dan tweemaal de huurprijs)

het niet schriftelijk (willen) vastleggen van de huurovereenkomst

het niet schriftelijk aan de huurder (willen) geven van :

  • informatie over de rechten en plichten ten aanzien van het gehuurde, als deze niet in de huurovereenkomst zijn opgenomen
  • informatie over de hoogte en procedure van de waarborgsom
  • de contactgegevens van een contactpunt bij de verhuurder of het verhuurbedrijf
  • de contactgegevens van Het Meldpunt Foute Verhuurders
  • informatie over de hoogte, jaarlijkse specificatie en betaling van de servicekosten
  • informatie over de WWS-puntentelling en de daarbij behorende huurprijs (Wet betaalbare huur) 


de verkeerde afhandeling van de servicekosten

het dubbel in rekening brengen van bemiddelingskosten door verhuurbemiddelaars (zowel bij de huurder als bij de verhuurder)

te hoge huurprijzen (Wet betaalbare huur)

te hoge huurverhogingen (Wet betaalbare huur)

En ook (alleen voor arbeidsmigranten):

huurovereenkomst die niet afzonderlijk van de arbeidsovereenkomst vastgelegd zijn

het niet verstrekken van alle hierboven bedoelde informatie in een taal waaraan de arbeidsmigrant de voorkeur geeft of in een andere taal die door de arbeidsmigrant begrepen wordt en waarin de arbeidsmigrant helder kan communiceren.

Overigens:

Daarnaast zijn er nog vele zaken die niet onder de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur vallen, maar voor de huurder toch niet goed en daarom heel vervelend zijn, zoals bijvoorbeeld:

gebreken in het gehuurde, door achterstallig en/of slecht onderhoud

vocht- en schimmelproblematiek

problemen met woningtoewijzing bij urgentie

problemen bij dreigende huisuitzettingen 

Daarnaast blijft De Huurdersbalie net als vroeger ook bereikbaar voor al uw overige vragen en problemen op het gebied van huren!